środa, 16 kwietnia 2014

Bigos staropolski

Planując menu na Boże Narodzenie szukałam jakiegoś dobrego przepisu na bigos. Chciałam, żeby był inny niż wszystkie, inny niż te które jadłam do tej pory. I znalazłam, na kotlet.tv.
Tak mi posmakował, że na Wielkanoc też już nagotowałam cały gar. Jeszcze tylko jutro i pojutrze muszę przegotować i gotowe!

Składniki:
* 1 kg kapusty kiszonej,
* 1/2 kg kapusty białej,
* mięso, np. resztki wędlin, żeberka, gulaszowe, kiełbasa,
* 3 jabłka,
* 50g suszonych grzybów lub 30dag pieczarek,
* 2 cebule,
* łyżka masła lub oleju,
* 150g suszonych śliwek,
* sól, pieprz, cukier,
* 1 łyżeczka majeranku,
* 1 łyżeczka rozmarynu,
* 3-4 listki laurowe,
* pieprz w kulkach,
* kilka kulek ziela angielskiego.

Dzień wcześniej namoczyć grzyby, zostawić na całą noc.
Kapustę kiszoną przepłukać, odcisnąć, pokroić drobno. Kapustę białą pokroić w paski, przelać wrzątkiem, odcisnąć. Do garnka wlać szklankę wody, wrzucić obie kapusty i dusić na małym ogniu do miękkości.
Śliwki zalać wrzątkiem i zostawić na 15 min. Po tym czasie odcedzić, wodę wlać do kapusty, śliwki pokroić drobno.
Grzyby ugotować w wodzie, w której się moczyły. Odcedzić, wodę wlać do kapusty, grzyby pokroić drobno, dodać do śliwek.
Cebulę drobno pokroić w kostkę, zeszklić na patelni na oleju lub łyżce masła.
Mięsa, kiełbasy drobno pokroić.
Jabłka obrać, zetrzeć na tarce.
Kiedy kapusta będzie już miękka dodać grzyby, śliwki, cebulę, jabłka i mięso. Dusić na małym ogniu ok. 30min.
Dodać przyprawy: sól (ja daję dwie łyżeczki), pieprz (łyżeczka), cukier (łyżeczka), majeranek, rozmaryn, listki, ziele angielskie i kilka ziaren pieprzu. Dusić jeszcze 10-15min.
Gotowy bigos przegotować jeszcze przez 3 kolejne dni.

Smacznego!



1 komentarz:

  1. Uwielbiam bigos, a jeszcze bardziej łazanki :) mam o tyle dobrze, że moja mama zawsze go robi i mi daje także przepis mi nie potrzebny :D:D: jak na razie!

    OdpowiedzUsuń